Föreningen Storvreta barnloppis anordnar barnloppisar (klädbytardager) två gånger varje år. En gång på våren och en gång på hösten. Här hittar du varor från omkring 100 säljare som är sorterade efter storlek och kategori vilket gör att du slipper leta på olika ställen. Storvreta barnloppis är smidigt oavsett om du vill köpa begagnat till dina barn eller önskar sälja av urvuxna kläder som inte används.
Sälja
För att sälja på Storvreta barnloppis måste du ha en säljkod. Koderna lottar vi ut bland de som anmält intresse. Inlämning av varor sker dagen före loppisen och du hämtar osålda varor några timmar efter stängning. Din förtjänst får du insatt på ditt bankkonto.
Köpa
Hos Storvreta barnloppis hittar du varor från cirka 100 säljare. Varorna är sorterade efter storlek och kategori. Du hittar allt inom en storlek på ett ställe och du slipper prutandet. Du betalar alla dina varor enkelt med Swish i någon av våra kassor.
Hitta till barnloppisen
Storvreta barnloppis ordinarie barnloppisar anordnas i samarbete med Svenska kyrkan och Ärentuna församling. Barnloppisen äger rum i församlingshemmet i Storvreta. På sidan hitta finns en karta och information om hur du tar dig till församlingshemmet.
Datum för barnloppisen
Aktuella datum för kommande barnloppisar hittar du i kalendern här på webbplatsen.
Jobba på barnloppisen
Det är våra fantastiska funktionärer som gör det möjligt att genomföra en barnloppis. Varje loppis engagerar 35-40 funktionärer som ställer upp med sin tid och sitt engagemang. Läs mer om vad det innebär att vara funktionär hos oss – arbetstider, uppgifter och förmåner.
Vanliga frågor om barnloppisen
Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna. Har du en fråga som du inte får svar på nedan? Skicka gärna i din fråga i vårt kontaktformulär så återkommer vi med svar så fort vi kan.
Vanliga frågor gällande promenadloppisen hittar du längst ner på promenadloppisens sida.
Sälja
Hur mycket kostar det att sälja på loppisen?
Som säljare betalar du en grundavgift på 50 kr. Därutöver dras 20 % av försäljningssumman som går till loppisens omkostnader. Dessa delar drar vi av direkt från din försäljningssumma innan förtjänsten sätts in på ditt i förväg angivna bankkonto. Det ekonomiska överskottet efter varje loppis skänks till Act Svenska kyrkan.
Hur gör jag om jag vill sälja på loppisen?
För att sälja på loppisen krävs det att du har en säljkod. Vi har ungefär 100 säljkoder (inklusive de till funktionärerna) och koderna är mycket eftertraktade. Intresseanmälan för att få en säljkod sker via ett formulär på sidan för intresseanmälan. Formuläret dyker upp på sidan cirka en månad innan loppisen och är endast synligt under en timme. Efter att formuläret försvunnit så lottar vi ut säljkoderna bland dem som anmält intresse. För att så många som möjligt ska få chansen att sälja tillåter vi endast en intresseanmälan per familj/hushåll.
Hur många säljare finns det på loppisen?
Vi har plats för ca 100 st säljare på varje loppis. Varje säljare får lämna in motsvarande 2 st IKEA-kassar med varor samt 5 st skrymmande föremål.
När sker inlämning av varor?
För att få lämna in och sälja krävs att du har registrerat dig och fått en säljkod innan. Inlämning sker dagen innan loppisen kl 15:30-16:00 eller 17:30-18:00.
När sker utlämning av varor?
Utlämning av varor sker på loppisdagen kl 18:30-19:00.
Vem ansvarar för mina inlämnade varor?
Vi som jobbar med loppisen kan inte ansvara föra alla de varor som lämnas in. Vi hoppas verkligen att besökare inte är oärliga och flyttar prislappar eller tar med sig varor utan att betala. Det vi gör är att placera kassorna på ett sätt så att ingen ska kunna lämna loppisen utan att betala. Vi ser också till att vara tillräckligt många funktionärer för att kunna hålla så bra koll som möjligt under loppisens öppettider.
Vad händer om prismärkningen ramlar av från mina varor?
De saker som tappat prismärkningen kan vi inte sälja. Dessa varor samlas efter loppisen ihop på ett särskilt bord där du som säljare får ta en titt i samband med att du hämtar dina osålda varor. Tänk på att se till att skor hänger ihop parvis, gärna med en bit snöre, så att de inte kan komma loss från varandra. Ett bra sätt att prismärka ytterkläder är att sätta en prismärkt tejpbit runt ett snöre som fästs i dragkedjan.
Kan jag få min vinst utbetalad med Swish?
Nej tyvärr inte. Vi har föreningskonto och det tillåter inte utbetalning med Swish. I samband med registreringen kommer vi att be om ett kontonummer dit vi för över din vinst. Beroende på vilken bank du har kan det dröja några dagar innan pengarna syns på kontot.
Köpa
Kan jag betala med Swish?
Ja vi älskar Swish. Detaljinformation för betalning med Swish finns framme vid kassan. Skanna med fördel anslagen QR-kod för snabb hantering. Kontrollera noga att summa och swishnummer stämmer innan du godkänner betalningen. Efter loppisen har vi inga möjligheter att korrigera eventuella felaktigheter.
Kan man betala med betalkort?
Vi hanterar inte betalkort utan endast kontanter och Swish. Det finns en uttagsautomat i Storvreta centrum.
Varför ska jag ha med mig egna kassar att lägga saker i?
Det är en fördel att du som köpare har med dig egna påsar/kassar eftersom du förhoppningsvis hittar mycket som du vill köpa. Du lägger allt du vill handla i din medhavda kasse under tiden du går runt på loppisen. När du är färdig går du till en av kassorna och betalar. Då plockar du ur dina varor, vi registrerar dina köp och så får du packa ner varorna igen efter att du betalat. Eftersom vi är privatpersoner som jobbar ideellt med loppisen, har vi inga stora mängder kassar att erbjuda köparna.
Varför har vissa varor röda kryss?
Hos oss innebär det röda krysset att säljaren valt att skänka varan till välgörenhet om den inte skulle bli såld. Erikshjälpen hämtar donerade varor och ser till att de hamnar där de gör bäst nytta.
Vem tar ansvar för skicket på varorna?
Vi uppmanar alla säljare att bara lämna in saker i fint skick och att, om någon defekt finns på en i övrigt fin vara, skriva det tydligt på prismärkningslappen. Trots detta händer det att fläckiga plagg eller saker med hål i lämnas in. Vi har tyvärr ingen möjlighet att granska varje vara men det vi ser i dåligt skick plockar vi bort. Det blir trots allt till stor del upp till köparen att granska sakerna innan köp.
Varför sorterar ni inte kläderna mer på borden?
Ibland kommer det önskemål om att vi borde sortera på överdelar, underdelar, pyjamas, finkläder, flicka, pojke etc. Tidigare har vi inte gjort detta eftersom vi ansett att det finns en poäng att du som besökare ska kunna komma fram till ett bord och där ha chans att hitta alla typer av kläder på ett ställe. Dock är vi väldigt lyhörda för synpunkter och villiga att testa.
Från och med hösten 2022 testar vi därför att lägga överdelar och underdelar inom samma storlek antingen vid egna bord eller vid varsin ända av borden. Vi kommer att utvärdera detta för att se hur det tas emot.
Varför tillåts inte barnvagnar i lokalen?
Av såväl utrymmesskäl och utrymningsskäl tillåts inga barnvagnar i lokalen. Det finns gott om utrymme för parkering av barnvagn utanför lokalen. Nyttja gärna bärsele till små barn. Tänk på att det snabbt blir ganska trångt och varmt i lokalerna så fundera på om du har möjlighet att shoppa utan barn.
Finns det parkering i anslutning till loppisen?
Det finns ett antal parkeringsplatser i anslutning till församlingshemmet. Tar dessa slut finns det fler platser i Storvreta centrum en kort promenad bort. Bor du i Storvreta, ta gärna en promenad eller cykeltur till loppisen.
Vad händer med de varor som inte säljs?
De varor som inte säljs återlämnas till respektive säljare. Säljarna har dock möjlighet att skänka alla eller vissa osålda varor till välgörande ändamål. Erikshjälpen i Uppsala hämtar alla de varor som säljarna vill donera vidare.
Kan man köpa mat eller fika under loppisen?
Ärentuna församling säljer varmkorv och enklare fika utanför församlingshemmet under loppisen. Det ekonomiska överskottet från försäljningen skänks till Act Svenska kyrkan.
Övrigt
Varför byter ni inte till en större lokal?
Vi är mycket glada över vårt samarbete med Ärentuna församling. De lånar ut lokalerna gratis till oss och ser till att ni besökare kan köpa korv utanför och få information om församlingens verksamheter.
Vi behöver ha tillgång till lokalen från fredag 14.00 till lördag 20.00 och det är inte lätt att hitta tillgängliga lokaler så många timmar. Alternativet är matsal eller gymnastiksal. Dessa är svåra att boka så många timmar, de kostar pengar att hyra, golv måste många gånger täckas och bord hyras och transporteras dit. Andra lokaler innebär helt enkelt merkostnader och extra arbete för funktionärerna.
Vart går det ekonomiska överskottet?
Tillsammans med Ärentuna församling väljer vi ut ett ändamål att skänka det ekonomiska överskottet till. Vi i arbetsgruppen för Storvreta barnloppis är väldigt tacksamma för att vi får vara i kyrkans lokaler och bidrar därför gärna till något gott ändamål i samråd med kyrkan. Det ekonomiska överskottet går till Act Svenska kyrkan som arbetar långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt vid katastrofer.
Vad har loppisen för omkostnader?
Vi håller omkostnaderna mycket låga. Det som ändå kostar är visst förbrukningsmaterial, som papper, tejp, sopsäckar och påsar. Vi har också köpt in klädställningar, skoställ och reflexvästar. Vi har även små kostnader för utskrift av affischer, samt en årlig kostnad för denna webbplats. Inga pengar sparas från en loppis till nästa utan allt överskott går till Act Svenska kyrkan.
Hur många loppisar arrangerar Storvreta barnloppis?
Vi arrangerar två loppisar per år. Vårloppisen brukar vara i slutet av mars eller i början på april och höstloppisen i slutet av september. Loppisarna har temainriktning mot kommande klädsäsong.
Under pandemin införde vi även konceptet Promenadloppis som ett alternativ till de traditionella loppisarna. Promenadloppisarna blev mycket uppskattade så det är något som vi fortsätter att erbjuda en karta till varje sommar.
Varför synkar ni inte datum med andra barnloppisar i Uppsala?
Vi strävar alltid efter att inte krocka med andra barnloppisar i Uppsala men det är inte alltid som vi lyckas. Vi flera som arrangerar och de flesta kör två gånger per år, höst och vår. De flesta vill ha i början av kommande säsong och i anslutning till löningshelg. Tillgång till lediga datum i lokaler och när arbetsgruppen kan påverkar också. Men när det går så väljer vi olika datum. Aktuella datum för andra arrangörers loppisar hittar ni på deras Facebook sidor.