Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.  Har du en fråga som inte besvaras här får du gärna ställa din fråga i vårt kontaktformulär så återkommer vi med svar så fort vi kan.

Sälja

Hur gör jag om jag vill sälja på loppisen?

För att sälja på loppisen krävs det att du har en säljkod.
Säljkoderna släpps på hemsidan ca 1 månad innan loppisen.
Säljkoderna är mycket eftertraktade och tar vanligtvis slut på mindre än 2 minuter.
För att så många som möjligt ska få chansen att sälja tillåter vi endast en säljkod per familj. 

Hur många säljare finns det på loppisen?

Vi har plats för ca 80st säljare på varje loppis.
Varje säljare får lämna in motsvarande 2st IKEA-kassar med varor samt 5st skrymmande föremål.

När sker inlämning av varor?

Inlämning sker dagen innan loppisen kl 15:30-16:00 eller 18:00-18:30.

När sker utlämning av varor?

Utlämning av varor sker på loppisdagen kl 17:30-18:00.

Vem ansvarar för mina inlämnade varor?

Vi som jobbar med loppisen kan inte egentligen ansvara för några varor. Det vi gör är att placera kassorna på ett sätt så att ingen ska kunna lämna loppisen utan att betala. Vi ser också till att vara tillräckligt många funktionärer för att kunna hålla så bra koll som möjligt under loppisens öppettider.

Vad händer om prismärkningen ramlar av från mina varor?

De saker som tappat prismärkningen kan vi inte sälja, utan dessa samlas ihop på ett särskilt bord där du som säljare får ta en titt i samband med att du hämtar dina pengar och osålda varor. Tänk på att se till att skor hänger ihop parvis, gärna med en bit snöre, så att de inte kan komma loss från varandra. Ett bra sätt att prismärka ytterkläder är att sätta en prismärkt tejpbit runt ett snöre som fästs i dragkedjan.

Kan jag få min vinst utbetalad med Swish?

Vi kan inte garantera att alla säljare som önskar få sin vinst utbetalad via Swish. Detta beror på hur mycket pengar som vi fått in via Swish från köparna.

Köpa

Kan jag betala med Swish?

Ja vi accepterar betalning med Swish. Detaljinformation för betalning med Swish kommer anslås i kassakön så att alla kan förbereda sin betalning för snabbare expediering.

Kontrollera noga att summa och swishnummer stämmer innan du godkänner betalningen. Efter loppisen har vi inga möjligheter att korrigera eventuella felaktigheter. 

Kan man betala med betalkort?

Vi hanterar inte betalkort utan endast kontanter och Swish.
Det finns en uttagsautomat i Storvreta centrum.

Varför ska jag ha med mig egna kassar att lägga saker i?

Det är en fördel att du som köpare har med dig egna påsar/kassar eftersom du förhoppningsvis hittar mycket som du vill köpa. Du lägger allt du vill handla i din medhavda kasse under tiden du går runt på loppisen. När du är färdig går du till en av kassorna och betalar. Då plockar du ur dina varor, vi registrerar dina köp och så får du packa ner varorna igen efter att du betalat. Eftersom vi är privatpersoner som jobbar ideellt med loppisen, har vi inga stora mängder kassar att erbjuda köparna.

Vem tar ansvar för skicket på varorna?

Vi uppmanar alla säljare att bara lämna in saker i fint skick och att, om någon defekt finns på en i övrigt fin vara, skriva det tydligt på prismärkningslappen. Trots detta händer det att fläckiga plagg eller saker med hål i lämnas in. Vi har tyvärr ingen möjlighet att granska varje vara men det vi ser i dåligt skick plockar vi bort. Det blir trots allt till stor del upp till köparen att granska sakerna innan köp.

Varför tillåts inte barnvagnar i lokalen?

Av såväl utrymmesskäl och utrymningsskäl tillåts inga barnvagnar i lokalen.
Det finns gott om utrymme för parkering av barnvagn utanför lokalen.
Nyttja gärna bärsele till små barn.

Finns det parkering i anslutning till loppisen?

Det finns ett antal parkeringsplatser i anslutning till församlingshemmet.
Tar dessa slut finns det fler platser i Storvreta centrum en kort promenad bort.
Bor du i Storvreta, ta gärna en promenad eller cykeltur till loppisen.

Övrigt

Vart går det ekonomiska överskottet?

Tillsammans med församlingspedagog i Ärentuna Församling väljer vi ut ett ändamål att skänka det ekonomiska överskottet till. Vi i arbetsgruppen för Storvreta barnloppis är väldigt tacksamma för att vi får vara i kyrkans lokaler och bidrar därför gärna till något gott ändamål i samråd med kyrkan. Tidigare loppisars överskott har gått till Svenska kyrkans fastekampanj Utrota hungern och till Världens barn. Från och med våren 2015 går pengarna till projektet Mentormammor.

Vad har loppisen för omkostnader?

Vi kommer att hålla omkostnaderna mycket låga. Det som ändå kostar är visst förbrukningsmaterial, som papper, tejp, sopsäckar, påsar, kuvert (till pengautlämningen). Vi har också köpt in klädställningar och reflexvästar. Vi har även små kostnader för utskrift av affischer, samt en årlig kostnad för hemsidan. Inga pengar sparas från en loppis till nästa utan allt överskott går till det i förväg bestämda ändamålet för pengarna.

Hur många loppisar arrangerar Ni?

Vi arrangerar två loppisar per år.
Vårloppisen brukar vara i början på april och höstloppisen i slutet av september.
Loppisarna har temainriktning mot kommande klädsäsong.

Vad händer med de varor som inte säljs?

Alla varor som inte säljs återlämnas till respektive säljare. Säljarna har dock möjlighet att skänka varorna till välgörande ändamål. 

Kan man köpa fika under loppisen?

Ärentuna församling säljer fika samt korv under loppisen.
Det ekonomiska överskottet från försäljningen går till insamlingsprojekt Mentormammor.