Arkiv

Kostar det något att sälja vid promenadloppisen?

Det kostar inget att vara med på promenadloppisen. Vid de vanliga barnloppisarna som anordnas i församlingshemmet höst och vår brukar vi skänka allt ekonomiskt överskott till Act Svenska kyrkan. Vi uppmuntrar både säljare och köpare att skänka en valfri registreringsavgift eller gåva till Act Svenska kyrkan. Swishnumret är 900 1223.

Får man sälja annat än barnsaker?

Eftersom det är Storvreta barnloppis som erbjuder kartan önskar vi att huvudfokus ska vara just barnkläder och barnrelaterade saker, men det går självklart bra att sälja andra saker också. Om övervägande av det som du planerar att sälja inte har barntema så välj kategorin ”Leksaker, sport & övrigt” vid registreringen. Var tydlig i din beskrivning vad det är du avser att sälja.

Kan min loppis ha andra öppettider denna dag?

Behöver du stänga din loppis lite tidigare eller vill hålla öppet längre? Använd din beskrivande text till att lägga till information om avvikande öppettider. Om inget anges så utgår besökare från att du har öppet 10:00-15:00.

Jag bor i utkanten av Storvreta. Är det värt att anmäla min loppis?

Vid tidigare promenadloppisar har vi märkt att de gator/områden som har många registrerade loppisar också får fler besökare. Det hänger ihop med att man som besökare inte hinner runt till alla utan måste prioritera. Prioriteringen görs dels utifrån hur många relevanta loppisar som finns i närheten samt utifrån vad säljare skrivit i sin presentation. Har du många intressanta varor så kan vara värt en liten omväg.

Vi rekommenderar dock alla att försöka få med fler säljare på samma gata eller område. Om du ser på kartan att du verkar vara ensam i din del av samhället, så vill vi tipsa om att höra med en vän som bor där det finns fler loppisar i närheten om ni kan stå tillsammans.

Kan vi vara flera säljare på samma adress?

Det går jättebra att gå ihop några vänner på en adress och sälja. Ofta blir det trevligare att stå tillsammans och kan locka fler köpare om de bara behöver gå till en adress. Skicka in var sin registrering till samma adress så kan ni välja egna kategorier och unika beskrivningar.

Ställs promenadloppisen in vid dåligt väder?

Det är upp till varje säljare om man vill genomföra loppisen även om vädret skulle bli dåligt. Om du som säljare väljer att ställa in din loppis är det viktigt att du meddelar oss så att vi kan ta bort er adress från kartan.

Har ni några tips för att sälja extra bra?

  • Se till att få med flera säljare på samma gata eller gå ihop några familjer på en gård så att det blir fler loppisar som lockar på ett ställe.
  • Lägg ner tid på era beskrivningar över vad ni säljer. Försök vara detaljerade och ta med de varor som ni tror att många är intresserade av.
  • Använd flera bord och klädställningar så att det är lätt att överskåda det ni säljer.
  • Ha en tydlig prismärkning så att köparna inte behöver gå fram och fråga er om priset hela tiden.
  • Lägg upp varorna tydligt så behöver köparna inte lyfta på för många varor i onödan eller leta runt i osorterade lådor.
  • Uppmuntra till betalning via Swish. Sätt upp flera tydliga lappar med swishnumret så att köparna inte behöver trängas kring en lapp eller fråga er om numret.  Skapa gärna en qr-kod till er nummer så blir det ännu enklare. Läs om hur ni skapar en qr-kod.
  • Lägg gärna upp bilder på Instagram från just eran loppis. Använd hashtaggen #storvreta så kan fler se vad just ni säljer samtidigt som vi visar att det händer roliga saker i vårt samhälle.
  • För att det inte ska bli 70 separata inlägg i Storvreta gruppen på Facebook där alla vill visa vad just de säljer så planerar vi att skapa EN gemensam säljtråd. Lägg in bilder där och skriv vilken adress det avser.

Får jag sälja fika, hur anger jag i så fall det?

Det är helt upp till dig som säljare om du också vill sälja fika eller erbjuda något matigare. Ange i så fall detta i din beskrivande text.

Om du säljer fika eller annat ätbart, tänk då också på hur du distribuerar detta och om du kan erbjuda möjlighet till handtvätt. 

Varför är beskrivningen begränsad till 200 tecken?

Vi har testat oss fram och sett att man får in mycket text på 200 tecken. Vi önskar att man som säljare lägger ner extra tid vid sin beskrivning och verkligen funderar kring vilka varor man vill lyfta fram lite extra. Din beskrivning kan vara avgörande för att besökare ska komma till just din loppis. Många besökare studerar beskrivningarna väldigt noga och lägger upp sin loppispromenad utifrån dem.

Varför får jag inte välja fler kategorier vid registreringen?

De tre kategorierna som finns är samma som vi använder vid ordinarie barnloppis som anordnas vår och höst varje år i församlingshemmet. Vi förstår att man som säljare önskar att man kunde ange fler kategorier. Kategorierna är dock främst till för att underlätta för köparna när de planerar sin promenad på bästa sätt.

Som säljare anger du den kategori som stämmer bäst överens med de varor som du planerar att sälja. Sen har du möjligheten att i den beskrivande texten lägga till att du säljer från andra kategorier också.